Cand au aparut primele machete auto?
Adultii din zilele noastre, care au avut in copilarie machete auto isi amintesc cu drag de ele. Ei bine, se pare ca aceste machetute dupa cum le spuneam multi dintre noi, revin in atentia copiilor, dar mai ales a adultilor. Multi adulti de azi, isi doresc sa isi completeze colectiile vechi cu astfel de jucarii.
Exista parinti care doresc sa le arate copiilor ce jucarii au avut in copilarie, astfel ca le cumpara astfel de masini in miniatura. In randurile de mai jos va prezentam informatii foarte interesante cu privire la aceste jucarii pentru copii, dar indragite de majoritatea adultilor.
Machete auto: Istoria acestora
Primele masini model au aparut la scurt timp dupa primele masini originale. In Germania, Märklin, Bing, Carette si alte companii au produs deja replici detaliate ale masinilor din tabla, la scurt timp dupa 1900. Aceste modele erau jucarii pentru fiii parintilor bogati si erau facute la scara destul de mare. Au fost puse in miscare de un ceasornic sau chiar de un mic motor cu abur.
Dupa Primul Razboi Mondial, producatorii europeni de jucarii au continuat sa produca modele mari din tabla cu multe functii. Unele dintre aceste modele au devenit foarte faimoase.
De exemplu modelele promotionale detaliate la scara 1/8 pana la 1/11 realizate de compania franceza de masini Citroën in anii 1920 si 1930 au fost de succes. La fel s-au bucurat de mare succes si modelele din tabla de la Schuco in Germania din 1936.
Schuco a proiectat modele, care se intorceau automat cand ajungeau la marginea unei mese. O astfel de machetuta putea fi pusa in miscare prin miscarea aerului (masina de comanda) sau care avea patru trepte inainte (Examico).
Au existat si masini modele din plumb si mai tarziu din aliaje de zinc (“diecast”) la scara mai mica. Aceste modele erau mai ieftine decat modelele din tabla.
Idei cadouri barbati
Compania americana Tootsietoy a fost unul dintre primii producatori de masini de jucarie turnate sub presiune, introducand modele din plumb in 1911 si modele din aliaj de zinc in 1933. In anii 1930, mai multe companii si-au lansat primele modele turnate la scara aproximativ 1/43, scara modelelor de cai ferate cu ecartament 0:.
Amintim companii producatoare de machete auto precum Solido (Franta, din 1932), Dinky Toys (Regatul Unit/Franta, din 1934) si Märklin (Germania, din 1935). Dupa al Doilea Razboi Mondial au urmat doi producatori britanici de mare succes: Matchbox (din 1948) si Corgi (din 1956).
In anii 1950, modelele din tabla erau inca destul de importante pe piata jucariilor. Cei mai de succes producatori de machete auto au venit din Germania (ex. Gama , Schuco ) si din ce in ce mai multi din Japonia (ex. Ichiko , Bandai ). Cu toate acestea, multi producatori de masini din tabla s-au confruntat cu probleme economice serioase dupa 1960. Salariile in crestere au facut productia din ce in ce mai scumpa, iar cererea de jucarii din tabla a scazut din cauza noilor jucarii, cum ar fi masini de curse, truse de plastic, si mai tarziu masini radiocontrolate.
In plus…
Unii producatori de masini din tabla cositorita au inceput sa produca modele din plastic, altii au lansat noi game de modele turnate sub presiune, iar multe companii s-au inchis.
In anii 1960, producatorii de modele turnate la scara 1/43 din Regatul Unit, Franta, Italia si Germania predominau pe piata de modele auto.
Modelele lor au devenit copii din ce in ce mai autentice ale originalelor. Corgi a produs modele cu geamuri din 1956 si cu detalii interioare din 1959. Solido a introdus suspensiile pentru machete auto (Jaguar D-Type, 1957) si usi cu deschidere (Lancia Flaminia Coupé, 1961).
Tekno din Danemarca si companiile italiene Politoys, Mebetoys si Mercury au lansat si ele modele foarte detaliate. In anii 1970, modelele de masini au devenit din nou destul de simple.
Rotile autentice cu anvelope de cauciuc au fost inlocuite cu roti dintr-o singura bucata din plastic montate pe axe subtiri, cu rulare rapida.
Rotile superrapide au facut modelele de machetute atractive pentru copii si au redus costurile de productie. Acest lucru a fost important deoarece multi producatori de modele turnate sub presiune au suferit de pe urma recesiunii din anii 1970.
Machete moto si auto
In anii 1970, o noua tendinta in industria modelelor de masini a venit din Italia. Bburago , Polistil si Mebetoys si-au introdus gamele de modele autentice si comparativ cu preturi mici la scari destul de mari, cum ar fi 1/24-1/25 si 1/16- 1/18.
In afara de deschiderea usilor, a capotei si a capacului portbagajului, aceste modele nu aveau nicio functie. Dar se pare ca cererea pentru modele detaliate la scara mare a existat inca dupa ce era masinilor din tabla s-a incheiat. Un numar tot mai mare de colectionari adulti au fost de asemenea, interesati de astfel de modele.
In anii 1980 si 1990, piata a reactionat la aceasta evolutie. Au aparut noi magazine specializate in modele de masini. Producatorii de modele realizate manual din rasina sau metal alb, precum si unii producatori industriali precum Rio si Brum, facusera deja modele destinate colectionarilor adulti in anii 1970.
Dar in anii 1990, noi actori de pe piata precum Minichamps au popularizat acest concept, lansand modele din ce in ce mai detaliate si autentice. Nu numai calitatea acestor modele a crescut, ci si preturile lor.
Multi producatori si-au mutat productia in Orientul Indepartat din motive financiare. Oferta de modele detaliate pentru colectionari era in crestere, iar masinile la scara 1/18 si 1/43 fiind cele mai populare.
Machete Auto
In timp ce colectionarii pot gasi o mare varietate de modele la scara 1/43, modelele la scara 1/18 ajung la un numar mai mare de productie datorita nivelului lor de detaliu si dimensiunii lor impresionante.
O noua tendinta pe diverse piete incepand cu anul 2000 a fost aparitia unor masini modelate sub presiune ieftine, dar bine detaliate. Aceste modele sunt vandute la chioscurile de ziare sau prin abonament si, evident, sunt destinate potentialilor noi colectionari.
Mai mult, noi producatori precum Spark si Neo au intrat pe piata cu produse situate la intersectia dintre modelele industriale si modelele construite manual.
Ei fabrica o gama larga de modele din rasina foarte detaliate in China, corespunzatoare finisajului modelelor europene construite manual, dar vandute la preturi net mai mici.
Machete de calitate
Ca o consecinta a acestei concurente mai puternice, cativa producatori traditionali de modele construite manual au fost nevoiti sa inceteze productia. La scara 1/18, modelele foarte detaliate intr-o gama de pret mai mare au devenit mai importante in ultimii ani, dar calitatea modelelor cu pret redus la aceasta scara mare s-a imbunatatit remarcabil.
Cu toate acestea, diversi producatori importanti au inceput sa lanseze modele turnate la scara 1/18 fara a deschide piese in jurul anului 2015 pentru a mentine preturile scazute.
In plus, rasina a devenit un material mai obisnuit pentru modelele de masini si la scara mai mare, ceea ce permite eficienta costurilor cu un numar mai mic de productie. Unul dintre pionierii in domeniul modelelor din rasina la scara 1/18 a fost Ottomobile.
Concluzie
Asadar, cand vine vorba despre machete auto, se poate vedea un lucru foarte clar. Acestea au o istorie foarte bogata in spate, si exista inca de pe vremea copilariei parintilor si a bunicilor nostri. Chiar si in zilele noastre, machetele auto sunt jucarii populare, care sunt cu adevarat indragite atat de catre copii, cat si de catre colectionari.